دست خط های یادگاری

به طواف اندیشه با احرام آزادی ، همه برای یافتن است و رفتن و رنه در ماندن جز پوسیدن هیچ نیست...
چهارشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۵۳ ب.ظ

عینک 1 ...

در هر مجموعه ای همواره دو عنصر باید در تعادل باشند و به میزان نیاز و به هنگام نیاز 
مورد استفاده قرار بگیرند : اول عنصر واقع بینی و دوم عنصر آرمان گرایی .
البته واژه آرمان گرایی در اصطلاح عرف و روانشناسی و علوم تربیتی بعضا دارای بار 
معنایی منفی است و از آن به کمال گرایی تعبیر می شود اما باید توجه داشت که 
مقصود ما از این واژه این کاربرد نیست بلکه مقصود نگاه دائمی و درست و شفاف به 
اهداف و آرمان ها و نقطه ی مطلوبی است که هر مجموعه قبل از حرکت و در حین حرکت
برای حرکت خود ترسیم می کند چه اینکه غفلت از اهداف و مطلوب های ترسیم شده
سبب غوایت و ضلالت می شود .
خود واقع بینی نیز معنای روشنی دارد که البته بر دو نوع است اول دیدن و ملاحظه 
واقعیت های مثبت و امیدبخش و انرژی ده و دوم دیدن و ملاحظه واقعیت های منفی
و کمبود ها و آسیب ها و نقاط ضعف و پاشنه آشیل ها .
با این مقدمه دوست دارم درباره واقع بینی از نوع دیدن و ملاحظه آسیب ها بنویسم
و همواره بر این تاکید کنم که در جامعه امروز ما واقع بینی از نوع مشاهده وقایع مثبت
بیشتر است تا واقع بینی از نوع آسیب شناسی و دیدن بدی ها ...
کمبود دیدن بدی ها و یا دیدن و نیندیشیدن درباره علل پیدایش بدی ها و راه بر طرف
نمودن آنها در طول بلند مدت جامعه را به شدت آسیب پذیر می کند چه اینکه با تجمیع
بدی ها و آسیب ها در جامعه و به فکر چاره نبودن یعنی افتادن در چاله ای که می توانستیم
نوشی بر آن بگذاریم پس خود کرده را تدبیر نیست گریبان را می گیرد .
در جامعه کنونی ما آسیب های مختلف و متفاوتی وجود دارد از آسیب های اجتماعی و 
فرهنگی و سیاسی و بهداشتی و روانی و معنوی و مذهبی تا آسیب های فردی و گروهی
که لیست نمودن آنها چاره ای را پیش پایمان نمی گذارد و افق دیدمان را وسیع تر نمی کند .
آنچیزی که چاره ساز است تامل در علل بدی ها و واکیدن آنها و راهکار دادن است ...
ادامه دارد ....



نوشته شده توسط دست خط یادگاری
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

دست خط های یادگاری

به طواف اندیشه با احرام آزادی ، همه برای یافتن است و رفتن و رنه در ماندن جز پوسیدن هیچ نیست...

دست خط های یادگاری

به سراغ "من" اگر می آیید بدانید که به سراغ شیطان می آیید که "منِ فقر" همه از خصلت شیطان است ؛ اما اگر به سراغ فقیر حقیر سراپا تقصیر می آیید آهسته و آرام بیایید تا کنار سفره ی فکر و اندیشه ، لَختی گوش بکار آید و دل صفا یابد و عقل روان شود ... همه احرام آزادگی می بندیم و طواف اندیشه می نماییم تا که شاید به معراج حکمت و بهشتِ عمل نائل آیم ... کفشِ جدل و گفت و شنود را بنه که همه ثقل سفر است ...

نویسندگان

عینک 1 ...

چهارشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۵۳ ب.ظ
در هر مجموعه ای همواره دو عنصر باید در تعادل باشند و به میزان نیاز و به هنگام نیاز 
مورد استفاده قرار بگیرند : اول عنصر واقع بینی و دوم عنصر آرمان گرایی .
البته واژه آرمان گرایی در اصطلاح عرف و روانشناسی و علوم تربیتی بعضا دارای بار 
معنایی منفی است و از آن به کمال گرایی تعبیر می شود اما باید توجه داشت که 
مقصود ما از این واژه این کاربرد نیست بلکه مقصود نگاه دائمی و درست و شفاف به 
اهداف و آرمان ها و نقطه ی مطلوبی است که هر مجموعه قبل از حرکت و در حین حرکت
برای حرکت خود ترسیم می کند چه اینکه غفلت از اهداف و مطلوب های ترسیم شده
سبب غوایت و ضلالت می شود .
خود واقع بینی نیز معنای روشنی دارد که البته بر دو نوع است اول دیدن و ملاحظه 
واقعیت های مثبت و امیدبخش و انرژی ده و دوم دیدن و ملاحظه واقعیت های منفی
و کمبود ها و آسیب ها و نقاط ضعف و پاشنه آشیل ها .
با این مقدمه دوست دارم درباره واقع بینی از نوع دیدن و ملاحظه آسیب ها بنویسم
و همواره بر این تاکید کنم که در جامعه امروز ما واقع بینی از نوع مشاهده وقایع مثبت
بیشتر است تا واقع بینی از نوع آسیب شناسی و دیدن بدی ها ...
کمبود دیدن بدی ها و یا دیدن و نیندیشیدن درباره علل پیدایش بدی ها و راه بر طرف
نمودن آنها در طول بلند مدت جامعه را به شدت آسیب پذیر می کند چه اینکه با تجمیع
بدی ها و آسیب ها در جامعه و به فکر چاره نبودن یعنی افتادن در چاله ای که می توانستیم
نوشی بر آن بگذاریم پس خود کرده را تدبیر نیست گریبان را می گیرد .
در جامعه کنونی ما آسیب های مختلف و متفاوتی وجود دارد از آسیب های اجتماعی و 
فرهنگی و سیاسی و بهداشتی و روانی و معنوی و مذهبی تا آسیب های فردی و گروهی
که لیست نمودن آنها چاره ای را پیش پایمان نمی گذارد و افق دیدمان را وسیع تر نمی کند .
آنچیزی که چاره ساز است تامل در علل بدی ها و واکیدن آنها و راهکار دادن است ...
ادامه دارد ....

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی